از سوي بزرگان حوزه و همزمان با سومین همایش استادان دروس علوم عقلی، طي مراسمي از تلاش‌ها و خدمات علمي علامه بزرگوار آيت‌الله حسن حسن‌‌زاده آملي تجليل شد.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، در مراسم بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملي كه چهارشنبه شب در مجمع عالي حكمت اسلامي قم برگزار شد، در حالی که ایشان به علت كسالت نتوانسته بود در اين مراسم حضور داشته باشد، از سال‌ها تلاش و مجاهدت علمي این استاد فرزانه تجليل و قدردانی به عمل آمد.

در این مراسم، آیت الله جوادی آملی ضمن تأکید بر لزوم حفاظت از حریم دین و معارف اسلامی و حساس دانستن وظیفه عالمان و حوزویان در این زمینه، در سخنانی شخصیت علمی آیت الله حسن زاده آملی را ستود و گفت: ایشان از حکمای ذوفنون معاصر به شمار می رود.


بنابر این گزارش، در اين مراسم لوح تقديري كه با امضاي حضرات آيات‌ جعفر سبحاني، عبدالله جوادي آملي و محمدتقی مصباح يزدي رسيده بود، تقديم فرزند آيت‌الله حسن‌زاده آملي شد.

مجمع عالی حکمت اسلامی از سال 84 در قم با 5 گروه علمی، عرفانی، کلام، فلسفه، معرفت شناسی و فلسفه های مضاف با نظارت حضرات آیات سبحانی، جوادی آملی و مصباح یزدی فعالیت می کند که به پاس 70 سال فعالیت علمی و تدریس در رشته های مختلف علمی و متون سنتی و انتشار بیش از 200 کتاب و رساله از آیت الله علامه حسن زاده آملی قدردانی کرد.

شايان ذكر است آيت‌الله حسن حسن‌زاده آملي در اواخر سال 1307 هجري شمسي در روستاي ايراي لاريجان آمل متولد شد. در حالي كه شش ساله بود، به مكتب‌خانه رفت و در خردسالي تمام قرآن را به خوبي ياد گرفت.


وي پس از فراگيري علوم ديني در شهريور 1329 هجري شمسي به تهران عزيمت كرد و چند سالي در مدرسه مبارك حاج ابوالفتح به سر برد و باقي كتب شرح لمعه از عام و خاص قوانين تا آخر جلدين آن را در محضر شريف مرحوم آيت الله آقا سيد احمد لواساني فراگرفت.
وي در 22 مهر 1342 هجري شمسي به قصد اقامت در قم، تهران را ترك كرد و بعد از ورود به قم، تدريس معارف حقه الهي و تعليم فنون رياضي را آغاز كرد.


وي همچنين از محضر اساتيدي همچون حكيم الهي قمشه‌اي، حاج ميرزا احمد آشتياني، حاج شيخ علي محمد جولستاني، علامه طباطبايي و ديگر بزرگان بهره برد.

توصيه‌اي از علامه حسن‏زاده آملى:

انسان دو دهان دارد؛ يكى گوش كه دهان روح او است و ديگر دهان كه دهان تن او است. اين دو دهان خيلى محترم‏اند. انسان بايد خيلى مواظب آنها باشد. يعنى بايد صادرات و واردات اين دهان‌ها را خيلى مراقب باشد. آنهايى‏كه هرزه خوراك مى‏شوند، هرزه كار شده و كسانى كه هرزه شنو مى‏شوند، هرزه گو مي‌شوند. وقتى واردات انسان هرزه شد، صادرات او هم هرزه و پليد و كثيف مى‏شود. يعنى قلم او هرزه و نوشته‏هايش زهرآگين خواهد داشت.